Médias et journalisme à l'ère de l'IA et face au défi de la désinformation


Permanent Mission of Belgium - Wallonie-Bruxelles à Genève

Session 280

Tuesday, 8 July 2025 17:00–17:45 (UTC+02:00) Physical (on-site) and Virtual (remote) participation Room G, Palexpo Media Partner's Insight 1 Document

Media and journalism in AI and disinformation times

(English below)

Si l'IA décuple nos capacités numériques, elle décuple également le potentiel de la désinformation. Dés lors, comment protéger l'intégrité de l'information? Comment peut-on garantir un débat public éclairé, et même une réelle liberté d'expression face à cet enjeu? Debunking, fact-checking, ou encore favoriser un journalisme local de qualité et une nouvelle éducation aux médias sont quelques unes des pistes explorées aujourd'hui.

Une discussion ouverte avec les participants sera organisée autour de la présentation d'un outil d'IA utilisé pour détecter les fake news (projet AI4Debunk), et du travail de la Fondation Hirondelle pour soutenir les journalistes dans le monde et dans les pays du Sud en particulier. Une réflexion globale sur l'éducation aux médias sera également présentée du point de vue universitaire. 

La session aura lieu en français, mais nous pourrons prendre les questions en anglais également.

Nous invitons particulièrement les journalistes à participer à cet atelier et a contribué avec leur expérience par rapport aux défis que représentent l'IA et la désinformation.

-----------------------------------------

While AI enormously increases our digital capabilities, it also increases enormously the potential for disinformation. So how can we protect the integrity of information? How can we guarantee informed public debate and a genuine freedom of expression? Debunking, fact-checking, encouraging high-quality local journalism and new media education are some of the avenues being explored today.

An open discussion with participants will be organized around the presentation of an AI tool used to detect fake news (AI4Debunk project), and the work of Fondation Hirondelle in supporting journalists around the world and in the Global South in particular. A global reflection on media literacy will also be presented from an academic perspective.

The session will be held in French, but we can take questions in English too.

We particularly invite journalists to take part in this workshop.

 

 

 

Panellists
Ms. Caroline Vuillemin
Ms. Caroline Vuillemin General Director Fondation Hirondelle

(english below) 

Caroline Vuillemin est directrice générale de la Fondation Hirondelle depuis le 1er janvier 2017. La Fondation Hirondelle est une organisation suisse à but non lucratif fondée en 1995, qui fournit de l'information aux populations confrontées à des crises, en leur donnant les moyens d'agir dans leur vie quotidienne et en tant que citoyens. Sa carrière reflète un engagement dans le développement international dans le domaine de la bonne gouvernance, de la participation démocratique et de l'accès à l'information, en particulier en Afrique. Elle a rejoint la Fondation Hirondelle en décembre 2003. Elle a été en charge du projet Radio Okapi (la radio des Nations Unies en RDC créée en partenariat avec la Fondation Hirondelle), puis a pris la direction des opérations en 2008. Engagée à soutenir les médias d’intérêt public, dont la radio, à relever les défis économiques, de gouvernance et de transformation technologique qu’ils traversent, elle est membre du Conseil du Global Forum for Media Development (GFMD). Avant la Fondation Hirondelle, elle a travaillé pour l'International Foundation for Election Systems (IFES) où elle a participé à de nombreuses missions d'observation électorale en RDC, en Afrique du Sud et au Nigeria. Caroline Vuillemin est titulaire d'une licence de l'Institut d'études politiques de Lyon, complétée par un diplôme en relations internationales de l'Université de Georgetown à Washington, DC.

 

ENGLISH

Caroline Vuillemin has been General Director of Fondation Hirondelle since January 1, 2017. Fondation Hirondelle is a Swiss non-profit organization founded in 1995, which provides information to populations facing crises, empowering them to take action in their daily lives and as citizens. Her career reflects a commitment to international development in the field of good governance, democratic participation and access to information, particularly in Africa. She joined Fondation Hirondelle in December 2003. She was in charge of the Radio Okapi project (the United Nations radio station in the DRC created in partnership with Fondation Hirondelle), before taking over as Director of Operations in 2008. Committed to helping public-interest media, including radio, meet the economic, governance and technological transformation challenges they face, she is a board member of the Global Forum for Media Development (GFMD). Prior to Fondation Hirondelle, she worked for the International Foundation for Election Systems (IFES), where she took part in numerous electoral observation missions in the DRC, South Africa, and Nigeria. Caroline Vuillemin holds a bachelor's degree from the Institut d'études politiques de Lyon, complemented by a degree in international relations from Georgetown University in Washington, DC.


Dr. Matei Mancas
Dr. Matei Mancas Researcher University of Mons, Belgium

(english below)

Matei Mancas est titulaire d'un doctorat en sciences appliquées de l'Université de Mons (UMONS), en Belgique. Il travaille sur la modélisation de l'attention visuelle humaine depuis sa thèse de doctorat et se concentre sur l'IA appliquée aux humains.
Mancas fait partie du projet européen AI4DEBUNK (https://ai4debunk.eu/) qui se concentre sur l'utilisation des sciences sociales et des technologies pour lutter contre les fausses nouvelles. UMONS participe à la partie technique du projet.  
Il a publié plusieurs dizaines d'articles dans des conférences et des revues internationales à comité de lecture et a édité un livre intitulé "From Human Attention to Computational Attention : A Multidisciplinary Approach" publié par Springer Series in Cognitive and Neural Systems.
Google Scholar : https://scholar.google.com/citations?user=glHMu3AAAAAJ&hl=en 

 

Dr. Matei Mancas holds a PhD in applied sciences from the University Of Mons (UMONS), Belgium. He works on human visual attention modelling since his doctoral thesis and he is focusing on AI applied to humans.
Dr. Mancas is part of the EU project AI4DEBUNK (https://ai4debunk.eu/) which focuses on the use of both social sciences and technologies to combat fake news. UMONS is involved in the technical part of the project.  
He has published several dozen of articles in peer reviewed international conferences and journals, and edited a book entitled "From Human Attention to Computational Attention: A Multidisciplinary Approach" published by Springer Series in Cognitive and Neural Systems.
Google Scholar : https://scholar.google.com/citations?user=glHMu3AAAAAJ&hl=en   


Mr. Sacha Meuter
Mr. Sacha Meuter Head of Research and Policy Fondation Hirondelle

ENG :

Sacha Meuter is Head of Research and Policy at Fondation Hirondelle, a Swiss non-profit organization that supports local media and journalists in some of the most challenging media environments, including in the Sahel and Central Africa.
Sacha Meuter has been researching and working with media in fragile contexts for almost 20 years. At Fondation Hirondelle, he develops partnerships with academic actors, think tanks and international organizations to design and implement studies to understand the condition and impact of local media, to elaborate online and offline media monitoring tools and to improve media support policies. His work includes regular field missions and participation to international conferences. Sacha Meuter is also a board member of The New Humanitarian.


FR:

Sacha Meuter est Responsable de la recherche et des politiques à la Fondation Hirondelle, une organisation suisse à but non lucratif qui soutient des médias locaux et journalistes dans des contextes de crises, notamment au Sahel et en Afrique centrale.
Sacha Meuter travaille avec et mène des recherches sur les médias dans des contextes fragiles depuis près de 20 ans. À la Fondation Hirondelle, il développe des partenariats avec des acteurs académiques, des groupes de réflexion et des organisations internationales pour concevoir et mettre en œuvre des études visant à comprendre la situation et l'impact de médias locaux, à élaborer des outils de suivi des médias en ligne et hors ligne et à améliorer les politiques d'appui aux médias. Son travail comprend des missions régulières sur le terrain et la participation à des conférences internationales. Sacha Meuter est également membre du comité de The New Humanitarian.


Prof. Bruno De Lièvre
Prof. Bruno De Lièvre Professeur Faculté de Psychologie et des Sciences de l'Education, Mons University, Belgium

Bruno De Lièvre est professeur ordinaire à la Faculté de Psychologie et des Sciences de  l’Éducation de l’Université de Mons (UMONS), en Belgique. Il dirige le Service d’Ingénierie  Pédagogique et du Numérique éducatif, où il forme les futurs enseignants aux usages du  numérique en éducation et en formation .  
Ses activités d’enseignement couvrent la pédagogie, la didactique et l’intégration des  technologies de l’information et de la communication (TIC) dans les pratiques éducatives.  Il intervient notamment dans les programmes de bachelier et de master en sciences de  l’éducation, abordant des thématiques telles que l’e-learning, les MOOC, le mobile  learning, la formation à distance, les e-portfolios, les tableaux blancs interactifs, etc  
En recherche, Bruno De Lièvre s’intéresse à la technologie de l’éducation, un domaine qui  explore l’interaction entre les méthodes pédagogiques, les outils technologiques et les  acteurs du processus éducatif. Ses travaux visent à déterminer les conditions optimales  pour un apprentissage efficace, en analysant les dispositifs technopédagogiques depuis  leur conception jusqu’à leur mise en œuvre . 
Il est également impliqué dans divers projets liés à l’innovation pédagogique, tels que le  MOOC "L’innovation pédagogique dont vous êtes le héros" . En tant qu’expert en  éducation, il a participé à des comités d’évaluation pour l’Agence pour l’Évaluation de la  Qualité de l’Enseignement Supérieur (AEQES) .  
Bruno De Lièvre est l’auteur de plus de 450 publications dans le domaine des  technologies de l’information et de la communication appliquées à l’éducation, disponibles  sur le site de l’UMONS .  

 

 Bruno De Lièvre is a full professor in the Faculty of Psychology and Educational Sciences at the University of Mons (UMONS), Belgium. He heads the Service d'Ingénierie Pédagogique et du Numérique éducatif, where he trains future teachers in the use of digital technology in education and training.  
His teaching activities cover pedagogy, didactics and the integration of information and communication technologies (ICT) into educational practices.  In particular, he is involved in bachelor's and master's degree programs in educational science, covering topics such as e-learning, MOOCs, mobile learning, distance learning, e-portfolios, interactive whiteboards, etc. 
Bruno De Lièvre's research interests lie in educational technology, a field that explores the interaction between pedagogical methods, technological tools and those involved in the educational process. His work aims to determine the optimum conditions for effective learning, by analyzing techno-pedagogical devices from design to implementation. 

He is also involved in various projects linked to pedagogical innovation, such as the MOOC “L'innovation pédagogique dont vous êtes le héros” . As an education expert, he has taken part in evaluation committees for the Agence pour l'Évaluation de la Qualité de l'Enseignement Supérieur (AEQES).  
Bruno De Lièvre is the author of over 450 publications in the field of information and communication technologies applied to education, available on the UMONS website.


Dr. Sharon Weinblum
Dr. Sharon Weinblum Déléguée générale Wallonie-Bruxelles Belgian Mission to the UN - Wallonie-Bruxelles à Genève Moderator

Sharon Weinblum, déléguée générale Wallonie-Bruxelles à Genève, représente les gouvernements de Wallonie et de la Fédération Wallonie-Bruxelles à la mission permanente de la Belgique auprès des Nations unies à Genève. Elle a précédemment occupé le même poste au Canada. Dans ces deux postes, elle a participé activement aux discussions sur le lien entre la diversité numérique et culturelle et sur la question de l'AI et de la désinformation, deux sujets d'une grande importance pour les gouvernements francophones de Belgique. Avant d'être déléguée générale, Sharon Weinblum a été experte nationale détachée auprès de la Commission européenne, où elle a travaillé sur l'éducation, la protection et l'innovation dans l'action humanitaire, ainsi que chercheuse en sciences politiques à l'Université libre de Bruxelles, à l'Université de Harvard et à l'Université d'Oxford.


Traduit avec DeepL.com (version gratuite)

 

Dr. Sharon Weinblum, Delegate General Wallonia-Brussels in Geneva, represents the governments of Wallonia and of the Wallonia-Brussels Federation at the Permanent mission of Belgium to the UN in Geneva.  She previously held the same position in Canada. In both positions, she has been actively involved in discussions on the link between digital and cultural diversity and on the question of IA and disinformation, two topics of high relevance for the francophone governments of Belgium. Prior to her role as Delegate general, Sharon Weinblum was seconded national expert at the EU commission where she worked on education, protection and innovation in humanitarian action, as well as a researcher in political science at the Université libre de Bruxelles, at Harvard University and at the University of Oxford.


Topics
Artificial Intelligence Education Ethics Media
WSIS Action Lines
  • AL C3 logo C3. Access to information and knowledge
  • AL C9 logo C9. Media

This session is mainly focused on the C9 Media action line; contributing to understanding the impact of new technologies on the work of journalists and on the information society.

Sustainable Development Goals
  • Goal 4 logo Goal 4: Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
  • Goal 17 logo Goal 17: Revitalize the global partnership for sustainable development

A healthy and rich journalistic ecosystem is key to all the SDGs, as it is about conveying trustworthy information.